اکبر ویسمرادی؛ حسن درویش؛ رضا رسولی؛ مجید ضماهنی
چکیده
هدف از این پژوهش، طراحی مدلی مناسب مدیریت بر شایعات سازمانی در سازمانهای دولتی است که بهعنوان مطالعه موردی، دانشگاه پیام نور انتخاب شد که به دلیل گستردگی کشوری و تنوع فرهنگی، انتخاب مناسبی از سازمانهای دولتی ایران است. روش پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی-اکتشافی با روش آمیخته به شمار میرود. پنل دلفی این پژوهش در مرحله کیفی، سی ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، طراحی مدلی مناسب مدیریت بر شایعات سازمانی در سازمانهای دولتی است که بهعنوان مطالعه موردی، دانشگاه پیام نور انتخاب شد که به دلیل گستردگی کشوری و تنوع فرهنگی، انتخاب مناسبی از سازمانهای دولتی ایران است. روش پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی-اکتشافی با روش آمیخته به شمار میرود. پنل دلفی این پژوهش در مرحله کیفی، سی نفر از خبرگان دانشگاه پیام نور هستند که به روش غیرتصادفی گلوله برفی انتخاب شدند. جامعه آماری در مرحله کمی عبارت بود از مدیران سیصد و هفتاد و چهار مرکز دانشگاه پیام نور در کل کشور که به همراه سی و یک ستاد استان و مرکز بینالملل، جمعاً تعداد آنها چهارصد و شش نفر بودند و از روش تمام شماری استفاده شد. و مبنای طراحی پرسشنامه در سه راند دلفی قرار گرفت. پایایی مراحل دلفی با آزمون کرونباخ و روایی سؤالات با اعتبار سازه مناسب ارزیابی شد. با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی، چهل و هفت راهکار در نه گروه دستهبندی شدند که مدل مفهومی مدیریت بر شایعات سازمانی در دانشگاه پیام نور را تشکیل میدهد: سالمسازی سازمانی، واکسیناسیون اطلاعاتی، کلینیک شایعه، عدالت سیستمی، پیوندسازی، سازمان شیشهای، گروهگرایی، بازآفرینی سازمانی، تقابل مستقیم.